Will Erich kto? O projekcie.

Inspiratorem projektu ARKANA: Festiwal śladami Willa Ericha Peuckerta jest Will Ericha Peuckert – niemiecki etnolog, miłośnik Dolnego Śląska zwany „profesorem od czarownic”, zafascynowany magią i badający wiedzę tajemną Gór Izerskich i Karkonoszy. Przybliżając sylwetkę naukowca, chcemy przede wszystkim przenieść się razem z nim w czasie do okresu gdy na terenach Dolnego Śląska żyły zielarki, szeptuchy, wiedźmy i znachorki obu płci, a także miejsce miały tzw. polowania na czarownice i ich procesy, oraz – wg podań – prawdziwe sabaty.

Projekt zakłada przybliżenie odbiorcom tematyki, którą zajmował się etnolog. W ramach projektu w Szklarskiej Porębie odbędzie się festiwal, a podczas niego –  wykłady (dotyczące zarówno naukowca, jak i ciekawych/ kontrowersyjnych osobistości Szklarskiej Poręby i okolic; o wiedzy tajemnej jak alchemia; o polowaniach i procesach czarownic a także o tym, czego one nas uczą; o ludności napływowej Szklarskiej i okolic – np. Walończykach); miejsce będą też miały warsztaty historyczno-artystyczne z wiedzy „tajemnej”, spotkania ze współczesnymi wiedźmami i wiedźminami oraz ludźmi parającymi się ginącym rzemiosłem kojarzącym się niegdyś z wiedzą „zakazaną”.

W trakcie festiwalu Arkana zobaczymy też dwie rekonstrukcje – procesu czarownicy oraz badań Peuckerta, które doprowadziły etnologa i jego studentów do wizji sabatu Czarownic…

Zależy nam także na reaktywacji fragmentu szklarskoporębskiej Ścieżki Czarownic (szlaku turystycznego), co nastąpi na drodze warsztatów (trwających obecnie w szklarskoporębskim liceum), na których uczestnicy stworzą wspólnie mobilną grę terenową na bazie aplikacji ActionTrack.  Gracze wcielą się w etnologa bądź etnolożkę podążających śladami Peuckerta.

Zwieńczeniem projektu będzie konkurs fotograficzny „Śladami wiedźm”.

Jeszcze w kontekście czarownic, wiedźm, wiedźminów, czarowników – bardzo zależy mi na podkreśleniu, że uprzedzenia, niesprawiedliwość, nietolerancja i poszukiwanie kozłów ofiarnych jako narzędzi do ujścia frustracji i gniewu są zjawiskami i problemami uniwersalnymi, a „polowania na czarownice” miały nie tylko miejsce w czasach kontrreformacyjnych walk o władzę i pokazują nam, do czego prowadzić może dezinformacja, co w kontekście obecnej sytuacji na świecie jest niezwykle wartym wspomnienia ostrzeżeniem. Wierzę, że myśl ta wybrzmi dosadnie przy okazji rekonstrukcji procesu czarownicy, zwłaszcza że będzie to wersja uwspółcześniona. W tą stronę zatem idziemy, a nie w stronę „czarów” którymi paleni na stosach ludzie rzekomo się parali.

Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”

 

Konkurs „Śladami wiedźm”

Co dla Was symbolizują wiedźmy? Już teraz możecie podzielić się swoimi przemyśleniami w formie artystycznej – rusza konkurs fotograficzny z nagrodami „Śladami Wiedźm”! Zapraszamy osoby w każdym wieku, o każdej płci, z różnymi stopniami umiejętności fotograficznych. Jak w przypadku konkursu fotograficznego z tamtego roku – jury oprócz wybrania Laureatów/ Laureatek, wybierze też 12 zdjęć, które wspólnie stworzą kalendarz na 2022 rok!

Liczymy, że Wy zechcecie zagłębić się w zakamarki siebie celem odpowiedzenia sobie na pytanie, z czym słowo „wiedźma” kojarzy się Wam. A potem to sfotografujecie i prześlecie do nas. Regulamin, zgłoszenie oraz zgoda dla osób niepełnoletnich do pobrania stąd:

bit.ly/3zHH9zi

Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”

13-15 września: warsztaty tworzenia mobilnej gry terenowej „Ścieżka Czarownic”

Kilka zdjęć z warsztatów z warsztatów, które niedawno, od 13 do 15 września, zadziały się w szklarskoporębskim liceum, a to wszystko w ramach naszego projektu Arkana: śladami Willa Ericha Peuckerta!

Najpierw odwiedził nas Jaro Szczyżowski z Sudeckiej Krainy by postraszyć stworami czającymi się w okolicznych la… to znaczy opowiedzieć nam o Willu Erichu Peuckercie i tematyce, którą zajmował się etnolog – ponieważ to miała być inspiracja do fabuły gry.

Potem przez trzy dni dzielni warsztatowicze i dzielne warsztatowiczki wspólnie z Natalią Kościńską z Good Games projektowali i małymi kroczkami tworzyli oraz testowali terenową grę mobilną inspirowaną szklarskoporębską Ścieżką Czarownic.

Prosimy nie narzekać na młodzież-tylko-w-tych-telefonach, bo w telefonach praca ciężka wrzała! Mamy już zarys fabuły gry, będzie zabawa będzie się działo, jej premiera podczas Festiwalu Arkana, szczegóły niebawem!

Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”